
Volgens de N-VA en andere verdedigers van een elitair onderwijs is het Vlaams onderwijs ten prooi aan een neerwaartse nivellering ten gevolge van een overdreven aandacht voor de zwakke leerlingen. Zij wijzen op de negatieve evolutie van het aantal Vlaamse toppresteerders in internationaal vergelijkende onderzoeken als PISA. Er zijn ook progressieve krachten die vinden dat het niveau van ons onderwijs achteruit gaat, maar hiervoor andere verklaringen aanreiken. Sommigen wijzen er op dat het gelijkekansenbeleid in het Vlaams onderwijs de jongste jaren aan kracht heeft ingeboet. Terwijl het officieel onderwijsbeleid expliciet “competentiegerichtheid” vooropstelt, blijft de discussie woekeren of ons onderwijs meer aandacht moet besteden aan “21ste-eeuwse vaardigheden” dan wel de klassieke kennis moet herwaarderen.
Wat betekent excellentie in onderwijs? Wat betekent een hoogstaande veelzijdige vorming vandaag?
Wat betekenen gelijke kansen? Waarom zijn sociale ongelijkheid en sociale segregatie in ons onderwijs groter dan in de meeste andere Europese landen? Met welke maatregelen kunnen ze bestreden worden? Kunnen excellentie en gelijke kansen samen gaan?